Google AdWords

AdWords er annonsesystemet til Google. Google er den mest brukte søkemotoren i Norge med anslagsvis 90 % av søkemarkedet.

AdWords  deles opp i to typer annonsering : AdWords søk og AdWords innholdsnettverk.

AdWords søk
AdWords søk er søkemotorannonsering og innebærer kjøp av søkeord på Google og søkepartnere (eks Startsiden) som utløser annonsevisninger på søkeresultatene,
Fordelen er at det kun er kostnad per klikk.

Hvilken plassering annonsen får avhenger av hovedsakelig tre kriterier :
1) Annonsens popularitet (klikkfrekvens)
2) Hvor høyt bud man har på det enkelte søkeordet,
3) Google Quality Score, som er et mål for relevansen av søkeordene i forhold til annonsetekst og landingssidene i kampanjen.

AdWords innholdsnettverk
Annonsene plasseres på nettsteder, portaler, blogger, etc, som har avtaler med Google. Annonsevisninger utløses av tekstinnholdet  på nettstedet. Hvis teksten inneholder et av ordene i AdWords-kampanjen din, vil annonsen vises. Man kan velge CPC (kostnad per klikk) eller CPM (kostnad per tusen visninger). Annonsene konkurrerer om visninger på samme måte som i søkenettverket, altså etter klikkfrekvens, bud og Quality Score.
AdWords søk er i de fleste tilfeller mer kostnadseffektivt enn AdWords innholdsnettverk.

Ta kontakt så kjører vi gjerne en testkampanje for å se om det fungerer for din bedrift og din bransje.

google_adwrds